Militer
Home > CASCISCUS > MILITER & KEPOLISIAN > Militer > Anggaran Pertahanan RI terbesar di regional Asia Tenggara pada tahun 2015.
Total Views: 10026
Page 1 of 4 |  1 2 3 4 > 

JinFeng - 13/03/2012 02:08 AM
#1
Anggaran Pertahanan RI terbesar di regional Asia Tenggara pada tahun 2015.
Indonesia Military Powers Up

Written by The Diplomat
Kamis, 19 Januari 2012

On Monday, Indonesian Defense Minister Purmono Yusgiantoro, flanked by the country’s military leadership, announced that after 10 years of frugality on the part of the military designed to give precedence to political reform, the country was now enteringan intensive period of military procurement. Coming from many countries, such talk would sound reckless, if not dangerous. But coming from Indonesia, it should be welcomed.
Purnomo also spelled out his 2012 wish list, which includes tanks, multiple launch rocket systems, a guided missile destroyer, and retrofits for ex-U.S. F-16s and ex-Australian C-130 transport planes. And much more new equipment is to follow before the end of President Yudhoyono’s term in 2015, not least three new South Korean submarines.

For the first time in recent memory, the Indonesian defense ministry has money in its pocket. Announcing the acquisition of an additional six Su-30 Sukhoi fighter aircraft over the weekend, Purnomo could be heard to boast: “Our economy is very strong and we have a defense budget of Rp 150 trillion [$16.3 billion].” While that figure represents a multi-year procurement budget, Purnomo is right to feel flush. In December, the government decided to revise the defense allocation upwards, giving defense a 53 percent year-on-year increase. That presents Jakarta with a 2012 defense budget of $7.9 billion – a total that should finally bring the defense budget above the 1 percent of GDP mark (just).

It has long been the stated aim of the Yudyohono administration to elevate defense spending to 1.5 percent of GDP by 2015. Analysts have often speculated that the government lacks the political will to make that happen, but the huge 2012 budget hike means that this goal is now attainable. Allocating 1.5 percent of GDP to defense in 2015 would yield a defense budget in the $14 to 15 billion range, assuming the Indonesian economy continues to grow at 6 percent to 7 percent annually. That means that Jakarta now needs to grow its defense budget by 20 percent to 25 percent in 2013, 2014 and 2015 to reach its target – which is doable, so long as the wider economy stays healthy. And since the Indonesian economy is exceptionally well insulated against global shocks, continued growth is likely.

The numbers are highly significant, because a Southeast Asia in which Indonesia has a $15 billion defense budget starts to look like a very different place. It would see Indonesia overtake Singapore as the region’s biggest military spender, and leave others like Malaysia and Thailand trailing a long way behind. Since Indonesia is Southeast Asia’s biggest country by far, its neighbors will hopefully look on this as a natural development and not try to compete – which they would in any case struggle to do. So long as Indonesia remains on its current trajectory of democratic consolidation, and it remains the hub of the ASEAN community, its emergence as a military power shouldn’t destabilize the region.

Indonesia’s rise is naturally attracting attention. China’s Defence Minister, Gen. Liang Guanglie, met the Indonesian ambassador on Monday, in an encounter that Xinhua described under the headline “China, Indonesia eye for [sic] closer military links.” But mainly it’s China that’s keen to foster closer military ties with Indonesia. Apart from a joint Sino-Indonesian missile production program initiated in early 2011, China is yet to find a significant role in Indonesia’s rise to strategic prominence. While Australia, the Netherlands, Russia, South Korea and the United States are now actively all involved in the re-equipping of the Indonesian armed forces – often on terms that are quite favorable to Jakarta – China has made few inroads. Its offer of JF-17 fighters, for example, doesn’t appear to have aroused much enthusiasm among the Indonesians.

Indonesia’s military modernization won’t be without its setbacks: already, attempts to buy Dutch Leopard 2 tanks have become bogged down in parliament. But with no shortage of friends, and adequate levels of defense funding for the first time in well over a decade, Indonesia seems close to standing up as a regional power. Furthermore, by maintaining a friendly distance from both China and the United States, as Jakarta seems determined to do, it can once again become a leader of non-aligned countries, and an anchor of stability in the Asia-Pacific.

(Trefor Moss)

Source: http://idsps.org/en/english-news/idsps-news/indonesia-military-powers-up/

=======================================================================================

Tahun 2012 ini sudah mencapai sekitar 72 triliun atau setara $8 billion, dgn asumsi kurs 9000/USD.
1% dari GDP.

Target alokasi anggaran pertahanan tahun 2015 adalah 1.5% dari GDP.
Dgn catatan, pertumbuhan ekonomi Indonesia terus berkembang hingga mencapai GDP $1 trillion...
maka defence budget tahun 2015 adalah sekitar $15 billion.

We would eventually overtake Singapore as the region’s biggest military spender
sapoter - 13/03/2012 02:20 AM
#2

kayanya ga akan terjadi di 2015 deh...

2015 kan presiden RI baru tuh, mungkin aja dia lg menekankan budget utk infrastruktur misalnya.

tapi g tetap yakin klo budget pertahanan akan mendapat porsi yg memadai, karena pengalaman klo budget pertahanan kita kecil maka tetangganya pada blagu-blagu...
SuperGatotkaca - 13/03/2012 07:20 AM
#3

Yaah..semoga aja, pas 2015 indo dapet presiden yg peduli sama militer dan berkomitmen memperbaharui alutsista negara ini dan juga semoga minyak dunia gak tambah tinggi harganya.
enigmatix - 13/03/2012 07:35 AM
#4

Amiiin
heero23 - 13/03/2012 07:43 AM
#5

Otters - 13/03/2012 07:51 AM
#6

baguslah idealnya memang budget pertahanan harus terus meningkat dari tahun ke tahun sebagai negara strategis di dunia

emang mau dibully2 tetangga? justru kita yang harus ditakuti. seperti zaman soekarno..

Presiden Soekarno : "america, go hell with your aid! "
Quattro - 13/03/2012 08:16 AM
#7

Quote:
Original Posted By Otters
baguslah idealnya memang budget pertahanan harus terus meningkat dari tahun ke tahun sebagai negara strategis di dunia

emang mau dibully2 tetangga? justru kita yang harus ditakuti. seperti zaman soekarno..

Presiden Soekarno : "america, go hell with your aid! "


Bah, itu kan 50 tahun yg lalu, buat apa diingat2...

Kalau sekarang kan "America, we love your aid"
bantalkasur - 13/03/2012 08:16 AM
#8

Purnomo for President?

Bukan orang partai sih ya tapinya, susah
Goodog - 13/03/2012 09:36 AM
#9

Quote:
Bila kita melihatnya secara parsial / sepotong2, bisa jadi seperti itu,


tetapi secara keseluruhan, bukan kah infrastruktur sosial ekonomi adalah faktor penting dlm rancang bangun pertahanan sebuah negara?


just my 2 cents


selamat pagi


ivankhey - 13/03/2012 09:39 AM
#10

Quote:
Original Posted By SuperGatotkaca
Yaah..semoga aja, pas 2015 indo dapet presiden yg peduli sama militer dan berkomitmen memperbaharui alutsista negara ini dan juga semoga minyak dunia gak tambah tinggi harganya.


yg peduli sama militer ya, brarti harus dari sipil *inget sejarah
koyes - 13/03/2012 10:24 AM
#11

Quote:
Original Posted By ivankhey
yg peduli sama militer ya, brarti harus dari sipil *inget sejarah


asal jangan sri mulyani ajan gan bisa2 anggaran pertahanan ditekan terus....
not_adriano - 13/03/2012 10:33 AM
#12

errr, sangat tergantung presiden 2015
dan apple to apple cuman bandngin total anggaran itu agak absurd
karena anggarap pertahanan kita masih padat manusia, belum padat teknologi
sukim03 - 13/03/2012 10:42 AM
#13

semoga pada tahun 2015 budgetnya dikabulkan oleh Allah...Amin...
su35bm - 13/03/2012 10:56 AM
#14

heheh seneng kalau baca beirta ginian , terus perkuat alutsistanya biar jadi pemimpin GNB yg di segani oleh semuanya.

gak sabar nunggu 2030
cowokgila - 13/03/2012 11:15 AM
#15

Quote:
Original Posted By su35bm
heheh seneng kalau baca beirta ginian , terus perkuat alutsistanya biar jadi pemimpin GNB yg di segani oleh semuanya.

gak sabar nunggu 2030


lek jik dikei umur mbah


frankmuller - 13/03/2012 11:18 AM
#16

ya wajar lah,, kl perlu hrs nambah lg,, la wong teritorial yg dijaga juga luas
pegimane yg buat berita ??? kyny sentimen bner ama indo
Gemblunx212 - 13/03/2012 11:18 AM
#17

kita yakin kedepan anggaran militer RI akan konsisten naik. kita memang sempet stagnan 15 tahun era reformasi, embargo & krisis ekonomi jadi ya alutsista kita ketinggalan 15 tahun sama tetangga. Tiga tahun kedepan ini kan mengejar ketertinggalannya. Selanjutnya musti yg terhebat di Asean dong.
bintangrock - 13/03/2012 11:24 AM
#18

Hura Percoyo...
belum tentu Pemerintahan setelah ini dapat menjalankan program pemerintahan yg sama..











tetep berdoa semoga yg terbaik untuk bangsa ini
Fideliaku - 13/03/2012 11:28 AM
#19

2015 masih jauh dari kejelasan..tunggu hasil dari2014 dulu
b3w - 13/03/2012 11:31 AM
#20

Quote:
Original Posted By su35bm

gak sabar nunggu 2030


2030?? emg ada apaa yahh...?? hehe
mungkinnnn....
lontong 15 hasil ToT ma rusky (PAL)
IFX 50 (produksi DI)
MBT 250 (Pindad)
UAV 3 skuadon (DI lagii...)
KCR 100 (Palindo)
PKR 40 (PAL)
Pabrik RUdal C-705 2500
ToT apache 24
Rudal hasil Tot ma rusky (ngarep mode on)
Satelite keamanan Indonesia...

*hahaha... biaya maintenance nya gede bgt tuh kyknya...
Page 1 of 4 |  1 2 3 4 > 
Home > CASCISCUS > MILITER & KEPOLISIAN > Militer > Anggaran Pertahanan RI terbesar di regional Asia Tenggara pada tahun 2015.